ثبت برند

ثبت برند

برند چیست ؟

علامت تجاری باعث می شود کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده ما نسب به سایر رقبا متمایز باشد.

علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:

الف ـ علامت يعنی هر نشان قابل مشاهده كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم جدا کند.

ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل مشاهده كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت نوشته شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.

ج ـ نام تجاري يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.

مزایای ثبت علائم تجاری                                                                  

مشتریان با ثبت برند يا علائم تجاری می‌توانند محصولات را از یکدیگر تفکیک کنند و محصولات یا کالای خود را متمایز کنند. باعث ایجاد شهرت و شناخت شرکت توسط طیف وسیعی می شود. شرکت‌ها را تشویق می‌کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند. اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از طریق حق امتیاز می شود. جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن

اهمیت استفاده از برند يا علائم تجاری به منظور متمایز ساختن محصولات‎ از محصولات رقبا هنوز توسط همه افراد به درستی درک نشده است. پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری، شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند و می‌توانید از اقدام اشخاصی که کپی یا عینا محصولشان را تولید میکنند جلوگیری کند. اگر برند علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن استفاده کنند باعث گمراهی مشتریان می شود و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. باعث ضرر و زیان برای شرکت می شود و در صورت بد بودن و بی کیفیت محصولشان ممکن است دیگر خواهان ان محصول از شرکت نباشند و مشتری خود را برای همیشه از دست می دهند…

بعلاوه، واگذری اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آید یا اساس عقد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد. همچنین علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است میتواند از منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده کند.

ثبت برند

مدت اعتبار قانونی برند يا علائم تجاری ثبت شده

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ اظهارنامه ثبتی آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالك آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یك مهلت شش ماهه كه از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

برند و علائم تجاری قابل ثبت

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب از آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود حتی در بعضی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی علامت تجاری است. تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا رایج نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها). ولی بسیاری از کشورها برای ثبت علائم تجاری محدودیت‌هایی گذاشته اند اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل مشاهده هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گراقیک نشان داد.

 

 علائم تجاری و برند غیر قابل ثبت

واژه های عام: مانند میز مثلا کسی که محصولی که عرضه میکند میز باشد و همان نام را بگذارد.

واژه‌های توصیف کننده: اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نیست.

واژه‌های کیفی: مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه به احتمال رد خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند.

علائم گمراه کننده: علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند.

علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند.

پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی معمولآ قابل ثبت نیستند.

مدارك ثبت برند

مدارک لازم جهت تقاضای ثبت علامت تجاری

مدارک ثبت برند حقوقی شامل کپی مدارک شرکت یعنی آگهی تاسیس، تغییرات شرکت ( نام، آدرس، مدیرعامل)، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات شرکت و کپی کارت بازرگانی که باید حتما به نام شرکت یا مدیر عامل باشد و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و یک نمونه از علامت مورد تقاضا در کادر ۱۰*۱۰ و مهر شرکت می باشد. برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی نیاز به کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی و کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط و کپی کارت بازرگانی و طرح لوگو در کادر ۱۰*۱۰ می باشد. مجوز پروانه بهره برداری، جواز تاسیس یا جواز کسب می تواند برای ثبت برند مورد استفاده قرار گیرد. اگر برند انگلیسی باشد یا در لغتنامه دهخدا دارای معنی نباشد، برای ثبت آن برند نیاز به کارت بازرگانی داریم. ثبت برند درطبقه تبلیغات مستلزم مجوز از طرف وزارت ارشاد می باشد. همچنین ثبت برند برای طبقه دارویی نیز نیازمند مجوز از وزارت ارشاد می باشد.

تسلیم اظهارنامه علامت تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده است

۲-    مدارك مثبت هویت متقاضی؛

الف- اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب- اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

۳-  مدارك نماینده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و …) پیگیری شود.

۴-    ۱۰ نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر درابعاد ۱۰×۱۰ سانتی متر

۵-  درصورت سه بعدی بودن بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

۶-  جواز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و …

۷-  استفاده از حق تقدم: درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشور از مزایای حق تقدم (حداکثر ۶ ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم کنند.

مدارک لازم جهت ثبت برند و علامت تجاری

شخص حقیقی:

۱-کپی شناسنامه

۲-کارت ملی

۳-کپی کارت بازرگانی (درصورتی‌که از حروف لاتین استفاده‌شده باشد)

۴-کپی مجوز فعالیت (جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی:

۱-کپی شناسنامه

۲-کپی کارت ملی

۳-کپی روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)

۴-کپی مجوز فعالیت (جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
۵-کارت بازرگانی (درصورتی‌که از حروف لاتین استفاده‌شده باشد)

مراحل ثبت برند

انتخاب نام برند

ابتدا لازم است که برای انتخاب نام برند چند نکته مهم را در نظر گرفت. اول اینکه اسامی مشهور را نمی توان ثبت کرد. در ضمن اگر نام انتخابی با نام برند دیگری بیش از ۵۰% تشابه داشته باشد نیز قابل ثبت نمی باشد. البته این حالت در طبقات مربوط به مواد غذایی، آشامیدنی، سلولزی، ایمنی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی بیشتر اتفاق می افتد. یکی از مواردی که در ثبت برند ممنوع می باشد، استفاده از نام مناطق جغرافیایی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از رد نام، می توان از نام های مختلط و چند سیلابی برای ثبت برند در طبقه شلوغ، استفاده کرد. اگر برندی که می خواهید ثبت کنید داری لوگو نیز باشد، بهتر است از طرح های ساده و قابل فهم و زیرکانه استفاده نمود. به طور کلی ثبت برند به شکل حقیقی یا حقوقی انجام می گیرد. و شما می توانید از یک برند هم نام فارسی آن را ثبت کنید و هم نام انگلیسی آن را. برای انتخاب نام برند شئونات اسلامی را باید حتما مد نظر داشت زیرا در غیر این صورت با اخطال مواجه خواهید شد. اگر برند شما ثبت شده باشد ولی به شکل زیرکانه یا متقلبانه ای شبیه به یکی از برندهای مشهور باشد، این موضوع از طرف صاحبان برند قابل شناسایی می باشد و حتی اگر ثبت هم شده باشد، قابلیت ابطال یا برگشت دارند. برای انتخاب یک نام درست و داشتن اطلاعات لازم و کافی می توانید از مشاوران دپارتمان ثبت برند تهران ثبت استفاده نمایید.

ثبت برند ، گام دوم

پس از استعلام‌های اولیه توسط مشاوران تهران ثبت، باید اظهارنامه شما در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت شود، پس از گذشت ۴۵ تا ۹۰ روز پس از ثبت اظهارنامه کارشناسان اداره نظر نهایی را در مورد ثبت برند در ایران اعلام می‌دارند و در صورت تائید نام، آگهی تقاضا برای ثبت برند در ایران صادر می‌شود. از زمان چاپ آگهی تقاضا د ر روزنامه رسمی کشور، ۳۰ روز زمان به اشخاص حقیقی  و حقوقی داده می‌شود تا در صورت داشتن اعتراض به ثبت این برند، اعتراض خود را با ذکر مستندات تحویل اداره مالکیت صنعتی نمایند. درصورتی‌که گذشت ۳۰ روز از زمان چاپ آگهی تقاضا و عدم اعتراض نسبت به ثبت برند در ایران، آگهی دوم آگهی رسمی ثبت علامت در روزنامه رسمی کشور چاپ می‌گردد در پایان تصدیق ۱۰ ساله برند صادر گردید و تحویل مالک داده می‌شود.

فرآیند ثبت الکترونیکی برند

برای ثبت برند خود ابتدا باید وارد سایت مالکیت صنعتی به آدرس sherkat.ssaa.ir شوید سپس در کادر سمت چپ سایت گزینه مالکیت معنوی را  انتخاب نمایید و سپس به قسمت خدمات الکترونیک رفته و در قسمت اظهارنامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت رفته و گزینه موافق هستم را کلیک نمایید تا مراحل ثبت اظهارنامه نمایان شود. ابتدا در قسمت اول اطلاعات اظهار نامه را باید وارد کنید. نوع اظهارنامه نیز باید  انتخاب شود سپس افزودن مالک را کلیک کرده و با توجه به اینکه  می خواهید برندتان حقیقی یا حقوقی باشد مراحل را تکمیل نمایید. در قسمت ثبت، درخواست اظهارنامه جدید را دارم را انتخاب نمایید. مرحله اول شامل اطلاعات شخصیت حقیقی یا حقوقی می باشد. قسمت ورد اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده، شماره تماس وارد شده رمز ابلاغیه های بعدی را دریافت می کندی در قسمت ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی، اگر متقاضی ثبت برند وکیل بود باید گزینه وکیل دادگستری را انتخاب نمایید و اگر وکیل نبود، یکی از شرکاء  یا مدیران شرکت را باید به عنوان متقاضی معرفی کرد، بنابراین گزینه یکی از مدیران را باید انتخاب نمود. در قسمت انتخاب کالا برحسب مجوز های موجود اگر شماره طبقه کالای درخواستی را بدانید باید گزینه ” شماره کالای درخواستی را می دانم را انتخاب کنید در غیر این صورت گزینه دوم باید انتتخاب شود و نام محصول را می توان وارد  کرد تا کارشناس مربوطه با توجه به نوع کالایی که برای ثبت برند اقدام شده است، طبقه برند را مشخص نماید. در مرحله دوم باید مدارک ثبت علامت تجاری را بارگذاری کرد. اگر تعداد مدارکی که باید بارگذاری شود بیشتر بود می توان از گزینه افزودن ضمائم اختیاری استفاده نمود. در مرحله سوم تمامی اطلاعاتی که وارد سامانه شده است به شما نمایش داده می شود و اگر درست باشد گزینه تایید اطلاعات را می زنیم. در مرحله چهارم که مرجله پایانی می باشد، باید هزینه ثبت برند را از درگاه های اینترنتی واریز نمود و شماره اظهارنامه و رمز عبور را از طریق شماره موبایلی که در سامانه وارد کرده اید دریافت نمایید. حداکثر ۲ الی ۳ ماه طول می کشد تا مدارک برند شما رسیدگی شود و نتیجه را در سایت اعلام نمایند. سپس تشکیل پرونده توسط وکیل انجام می شود و مبالغ واریزی به موکل اعلام می گردد. بعد از واریز مبلغ توسط موکل، از طریق روزنامه رسمی قوه قضاییه روزنامه رسمی ابتدایی علامت و واریز مبلغ از طریق درگاه اینترنتی به شکل آنلاین انجام می شود. زمان انجام این کار دوماه برای تکمیل مدارک و شروع به کار طول می کشد و چهر ماه و نیم تا صدور پروانه ۱۰ سله اولیه طول می کشد و سپس کار تمام است. همراهان عزیز سوالات خود در کلیه زمینه های ثبت شرکت و ثبت برند می توانید در بخش نظرات یا با تماس با شماره های تهران ثبت مطرح و پاسختان را دریافت نمایید.

نكات مهم ثبت برند و علامت تجاری

  • مجوز برای ثبت برند در ایران می‌تواند پروانه بهره‌برداری یا جواز تأسیس و یا جواز کسب و … باشد.
  • درصورتی‌که نام برند لاتین باشد و یا فاقد معنی در لغتنامه دهخدا باشد، برای ثبت آن نیاز به کارت بازرگانی هست.
  • برای ثبت برند در ایران درزمینهٔ تبلیغات نیاز به مجوز از وزارت ارشاد هست.
  • ثبت برند در زمینهٔ داروی نیازمند اخذ مجوز از وزارت بهداشت هست.